Ngt slags elproblem/urladdning Golf IV TDI -98
TM
2004-12-21 06:21:54 UTC
Jag har problem med bilen som nyligen kom hem efter 3 veckor på
plåtverkstaden (b la byte av framskärmarna, svetsarbete & urkopplat
batteri?). Igår började ABS-lampan att tändas (och ABS-funktionaliteten
kopplades ur) lite då & då, det gick att få igång den efter en omstart av
bilen. Senare på eftermiddagen ville bilen inte starta efter ett kortare
stopp, varken centrallåset eller ngn belysning fungerade (inte ens
indikeringslamporna tändes) den var helt död.
Startade bilen med hjälp av en bekants bil + startkablar, kör hem bilen (10
min färd), provar där att stänga av/starta bilen upprepade ggr vilket
fungerade (men batteriet hade inte mycket kraft kvar). Lät sedan bilen stå
på laddning i ca 6 timmar ("intelligent" Multi XS 3600-laddare inställd på
"frostläge/laddning") i kallgarage och den tar laddning hela tiden, kör
sedan ca 2,5 mil och låter bilen stå avstängd ute i 7 timmar. Sedan när jag
ska starta bilen går den igång med nöd & näppe, instrumentbelysningen
flimrar vid belastningen & klockan nollställs (vid första startförsöket).
Batteriet var nyinköpt förra året (70Ah vill jag minnas), bilen rullar
oftast kortare sträckor (1-2,5 mil) mellan start & stopp. Ny bilstereo
installerades i somras. Det är väl all info jag kan komma på och undrar nu
om ngn här har ngn ide om vad det kan röra sig om för fel.
Roger Eriksson
2004-12-21 08:05:53 UTC
Post by TM
[...]
Mät batteriet, jag tycker det låter lite som kortis i batteriet, nån cell
som sagt upp sig kanske.

men nu är ju inte jag batterie expert men har råkat ut för liknande problem
och då va batteriet finito

/roger
Demmpa
2004-12-21 08:36:57 UTC
Post by TM
[...]
några allmänna felsökningsmetoder:
- mät strömmen (belastningen) från batteriet när bilen är
avstängd och nyckeln är ur tändningslåset.
- mär hur mycke ström batteriet får när bilen går på tomgång.
--
/
Demmpa
TM
2004-12-21 16:23:29 UTC
Tack för svar & förslag!
Jag har nu hunnit ladda klart batteriet och konstaterat att alla celler är
friska & fulladdade (med syraprovare från macken). Nästa steg blir väl att
mäta upp ev. strömförbrukning när motorn är avstängd resp. tomgång (om
problemet kvarstår), jag antar att man behöver en sådan där
tångampere-mätare.
En förklaring som jag funderade på var annars det 3 veckor långa
verkstadsuppehållet (urladdning ute i kyla) i kombination med dom många
korta körningarna, vilket skulle leda till att batteriet slutligen laddades
ur helt då det aldrig fick chansen att bli helt uppladdat.

/TM

/roger
Pepe
2004-12-21 17:26:43 UTC
Post by TM
[...]
JORDFEL???

Spontant verkar det som om man glömt någon JORD kabel!
Kolla igenom där det har varit någon och pillat på sladdarna.
Speciellt Släpvagnsuttaget om du har ett sådant. Vanligt med
mysko krypströmmar där som kan ge alla möjliga fel!

Pepe
bengt
2004-12-21 17:48:43 UTC
Post by Pepe
Post by TM
[...]
Jag tror det sitter en jordfläta mellan motor och innerskärmen på vänster
sida, kolla den. brukar gå av.
Kolla med en voltmätare (digital) hur mycket den laddar. Den kostar inte
mycket och du har nytta av den i all framtid.
TM
2004-12-21 19:07:36 UTC
Jordfel snackade killen på macken om, den där jordflätan ser man den från
insidan av skärmen eller måste man in i motorrummet (underifrån)?
Dragkrok med tillhörande kontakt har jag (släpvagnsuttag=dragkrok?), men
plåtarbetet skedde bara på de två framskärmarna.
pekke
2004-12-21 23:23:44 UTC
Post by TM
[...]
- klippt -

Motorn brukar ha en jordfläta(eller kabel) mellan nån
motordel och karossen, torpedväggen eller skärmen.

Och eftersom batteriet oftast har jordningen i karossen kan
det bli dålig med startström å laddström det är dålig
jordning mellan motor å kaross eller batteri å kaross =
dålig laddning å märkliga elfel.
))) pekke (((
bengt
2004-12-23 17:40:08 UTC
Post by bengt
Post by Pepe
[...]
Du får ta bort framhjulet för att se den.
Den sitter mitt i salt-sprutet så den behöver nog en översyn
Voltmätare vore bra att testa om det är jordflätan.
Ena sladden på motorn och den andra på karossen sen kör man på startmotorn,
då ska de inte var några stora utslag på mätaren. max 1 volt
beol
2004-12-25 00:47:31 UTC
Post by TM
Post by bengt
[...]
Dioder i generator knäckta av svetsarbete?

beol
pekke
2004-12-26 05:11:58 UTC
Post by beol
Post by TM
Post by bengt
[...]
Du kan ha rätt idet, har de inte kopplat bort generator å batteri å
slarvat med svetsens jordning i bilen kan ju delar av elsystemet fått
sig en knäck.
))) pekke (((
TM
2004-12-29 02:53:08 UTC
Nu har det hunnit gått 9 dagar sedan jag laddade upp batteriet och bilen
verkar fungera som den ska. Inga av de problemen jag nämnde tidigare har
visat sig igen. Nu lär väl bilen inte starta nästa gång bara för att jag
postar detta...
Tack för alla tips & råd, nu har jag lite att gå på om problemet skulle dyka
upp igen.

/TM
Post by pekke
Post by beol