Oljeslabb- rå- kokt- eller spill?
J & P
2006-06-01 18:53:07 UTC
Funderar på att slabba lite med olja under bilen. Har gott om spillolja som
många tycker är bra att kleta på under bilen som rostskydd. Andra bud har
varit "ska du ha olja på kan du lika gärna kosta på dig ny billig motorolja
från biltema" eller: "Ta linolja istället, det blir som vax efter ett tag"
Finns det nån risk med att använda motorns spillolja? Det är ju inte så
direkt att där motorn slabbat ur sig själv är plåten rostig eller skadad..
Fast det kanske luktar peck om bilen om man täcker 5 kvadratmeter under
bilen med gammalt slabb?
Om man nu använder linolja som blir lite hård å fin efter en tid, spelar det
roll om den ä kokt eller inte? Vore bäst med den sort som härdar snabbast om
det nu är nån skillnad mellan dom.
Jocke
Gert Olsson
Du, extra mycket runt katalysator och grenrör, det är ett tips.
J & P
tar med grillkorv å partymössa
Roger Eriksson
2006-06-02 09:59:31 UTC
Post by Gert Olsson
Du, extra mycket runt katalysator och grenrör, det är ett tips.
Hehe, en kompis körde på en ekorre som studsade upp och lade sig på
katalysatorn. Innan han upptäckte det så hade han tänkt dränka bilen i
älven ;-)
--
Mvh

/RE
Alf.F
2006-06-02 00:37:20 UTC
Post by J & P
[...]
Håll balkar golv och skärmkanter rena och torra på insidan så kan du
skicka spilloljan där den hör hemma (batteriholken?).

Grava rostangrepp i balkar och golvplåt härrör oftast från att fukt
har bildats och stått en längre tid i stängda utrymmen typ blöta
bilgolv, reservhjulsbaljor, insidan på dörrsidor och balkar där smuts
fyller igen dränering och ventilation. Tröskellådor och skärmkanters
insida (in mot kupén) glöms ofta bort att rostskydda och ändå är det
kanske mest rostutsatta delarna. Macperson-tallrikarna är konstruerade
för att vara svårrengjorda smutsamlare.

Smörja balkar och åtkomlig plåt underifrån med olja ger ett visst
skydd då man samtidigt tar bort gammal skit och löser upp
underedsmassekakor som ofta är fuktbevare.
Spilloljan har antagligen rätt så hög halt svavelsyra och kan upplösa
diverse gummigrejer under bilen. Svavlet känns igen på den stickande
lukten.
Den mesta spilloljan spolas bort från underedet nästa gång det regnar.
Inte miljövänligt. Det är inte heller att rekommendera att rostlaga
med svetsen på oljedränkta bilundereden.
Bättre skydd av bilgolvet får du genom att hälla ut spilloljan där
fukten finns, dvs ovanpå golvplåten. Se bara till att golvet är
någorlunda tätt så inte allt rinner ut. En nackdel är att fotpedalerna
blir snorhala. Jag hade oljefiltret på insidan av torpedväggen i en
bil. Filtret började gänga upp sej och det mesta inne i bilen blev
rostskyddat inklusive de gummiklädda pedalerna. Så jag vet att det
blir halt.

Att använda på vattenresistent olja på insidan av täta plåtytor ger en
viss fuktspärr. Kronans vapenfett är förstklassig kvalitet. Köp det på
något militärt överskott. Jag betalde 20:-/kg sist.
Dyrare men också vattenhärdigt är sk. utombordarfett, som används till
båtmotorers vinkelväxel. Det är ingen 100% hjälp mot rost då kondensen
efter ett tag trycker undan i stort sett vad som helst oavsett
smörjval. Att se till att dränering och ventilation fungerar är minst
lika verkningsfullt.

80% rå linolja och 20% terpentin är gammal blandning för att
åstadkomma inträngningsförmåga och rötskydd för trä. Terpentinet
bidrar också med att skynda på torkprocessen.
Engelska bilar brukar ha träram så där kan det ju passa.

Jag har sett en bil med 3 cm kallasfalt på underedet och skumfyllda
balkar och tröskellådor. Ger troligen försämrat rostskydd men är nog
tät och flyter hyggligt i vattnet.

/Alf
Tv-Jensen
2006-06-02 16:45:58 UTC
Post by Alf.F
Post by J & P
[...]
Jag har en vild idé för min 22 år gamla VW golf...
En kompis till mig driver en grillkiosk och får en hel massa begagnad
frityrolja över varje vecka.
Jag tänkte värma upp en kastrull sån olja på gasolköket och slabba på
litet både här och där under bilen, samtidigt som jag när jag plockat
ut stolarna och baksätet så jag får ut den formsydda mattan slabbar på
detta inifrån med en elementpensel. Jag har ju sett när tjejerna i
köket råkat spilla ut denna olja, den kryper ju in i minsta springa!
Sen luktar det ju inte smörjolja inne i bilen, utan pommes frites...
Bilprovningen brukar ju inte gilla den klassiska blandningen av
spillolja och diesel när dom skall kolla bilen undertill :-)
För att få ännu bättre krypförmåga på detta vore ju att hälla i litet
terpentin i frityroljan...
Vad tror ni? Har jag uppfunnet ett miljövänligt rostskydd?
Frityroljan består av rapsolja (margarin) och terpentinet är ju
utvunnet ur trävirke...
--
Hälsningar från Hönö
Tv-Jensen
Mysko
2006-06-18 22:49:35 UTC
Post by J & P
[...]
Spillolja ska till återvinningstationen. Du ska inte använda motorolja
till rostskydd vare sig den är oanvänd eller gammal. Lite får vi väl
tänka på miljön åxå?
--
Mysko